RADIOFORUM

Wokół CB radia - CB radio + sirio ML-145 + ... plecak. Co z przeciwwagą :?:

Nomad - 05-05-2013, 15:58
: Temat postu: CB radio + sirio ML-145 + ... plecak. Co z przeciwwagą :?:
Witam Mobile :)
Od jakiegoś czasu nurtuje mnie montaż samochodowego zestawu CB (Sirio ML-145 + Stabo xm3003/Onwa Turbo) w plecaku...
Otóż głównie to będzie użytkowane na rowerze ,lecz to powiedzmy 3/4 MTB i w 1/4 szosówka więc nie mam fizycznej możliwości zamontować na nim mojej Sirio ,a waga CB , anteny i pakietu zasilającego na plecach nie stanowi dla mnie przeszkody ,i również tak było by to dla mnie najbardziej wygodne.
W skrócie - zważając na fakt, że mam dwa radia CB i dwie anteny ,chcę zrobić zestaw "plecakowy" zastępujący ręczna krótkofalówkę (bezsens :?: Możliwe. Ale na tym polega ta cała zabawa :) ).
Więc moim pytaniem jest - jak załatwić problem przeciwwag :?:
Chciałbym uniknąć sytuacji ,że będę musiał zatrzymywać się i rozkładać przeciwwagi ,a jak wspomniałem ,plecak będzie głównie używany na rowerze ,co nie oznacza ,że zawsze ,więc jego rama odpada...

Da się to jakoś obejść :?:
Pozdrawiam.
Adrian.
Nomad - 05-05-2013, 21:54
:
Mam jeszcze jedno pytanie:
Antena ma przewód o długości 3,6 metra ( bardzo możliwe ,że w podstawce jest dodatkowe 4cm więc 3,64m) oraz druga będzie miała tę podwójną długość, a więc co z nadmiarem przewodu - zwinięty w pętlę lub w jaki kolwiek inny sposób przewód nie będzie tłumił czy zakłócał nadawania/odbioru :?:
SP3AYA - 06-05-2013, 21:10
:
Nomad napisał/a:
Witam Mobile

Znaczy piszesz z samochodu czy zwracasz się do stacji mobilnych :niepewny:

Nomad napisał/a:
zamontować na nim mojej Sirio ,a waga CB , anteny i pakietu zasilającego na plecach

Antena o której mowa wymaga do poprawnej pracy swojej "drugiej części". Czyli odpowiedniej przeciwwagi. Użyj choćby zwykłego reflektometru i zastanów się dlaczego jest tak, a nie inaczej...

Nomad napisał/a:
jak załatwić problem przeciwwag

Na rowerze to mniejszy problem. Jego rurki stanowią wystarczającą przeciwwagę dla takiej anteny. Przynajmniej w moim przypadku nie było problemów.
Jeśli chciałbyś nosić zestaw w plecaku, raczej nie unikniesz ciągnięcia za sobą choćby ćwierćfalowego kawałka przewodu.
No... chyba, że zdecydujesz się na zrobienie dipola z dwóch identycznych anten [pamiętaj o odpowiednim podłączeniu każdej z nich]. Ale chodzenie z takim systemem antenowym...?

Nomad napisał/a:
co z nadmiarem przewodu

Całość instalacji masz dopasowaną do impedancji 50 Ω. W czym więc problem? Ucinasz taki kawałek fidera jaki Ci pasuje.


P.S. Zaczyna mi się mylić... przecinek stawiamy przed czy po spacji...?
Nomad - 06-05-2013, 21:42
:
Co do mobili - ojj tam, chciałem się jakoś przywitać :)
Co do SWR'a i brak przeciwwagi - dlatego zapytałem gdyż od razu spostrzegłem, że bez "zmasowania" , SWR jest koło 4-6 więc po dłuższej chwili świeć Panie nad duszą tej końcówki :/

Co do ramy - myślę ,że w okolicach osprzętu przerzutek mogę uzyskać "masę" roweru - cala reszta jest starannie pomalowana.

Niestety jest to rozwiązanie tylko gdy będę na rowerze, w momencie gdy radiostacja ma działać poza nim, zaczynają się schody.

Myślałem o jeszcze jednym patencie, ale byłbym wdzięczny za Twoją opinię na ten pomysł - istnieją skrzynki (prawdopodobnie) stalowe w których montuje się np. liczniki prądowe (mówię o instalacji elektrycznej) czy bezpieczniki. Opisuje je, byś wiedział o jakiego rodzaju skrzynkach piszę. Otóż mam taką skrzynkę od centrali alarmowej, która ma wymiary około 30cm x 50cm i głębokość około 15cm.
Gdybym upchał ją jakimś cudem do plecaka (ale na przykład bez drzwiczek) , od razu miałbym sztywny stelaż na akumulator i wszystko to co się wozi ,a jest cięższe. A co najważniejsze - do przymocowania anteny i to nawet na magnesie ,a skrzynkę zmasować z radiem :)

Co do nadmiaru przewodu - nie chciałbym i to bardzo go kroić, gdyż te anteny (dwie identyczne) będą montowane na pewno w aucie. Będzie to ściągane z plecaka gdy potrzebuję do auta ( rzadko wyjeżdżam w dłuższe trasy, ale jeśli już takowa się trafi, to kilkaset kilometrów, więc CB staje się potrzebne) , a potem z powrotem do plecaka.

Co do przecinka, winien być przed spacją, mój błąd, przepraszam.
Pozdrawiam serdecznie ! :)
Adrian
SP3AYA - 06-05-2013, 22:46
:
Taka skrzyneczka, to raczej mało. Bardzo mało...

Ale... http://radioforum.pl/viewtopic.php?t=697 Czytałeś?
Tyle że skuteczność takich anten "bezmasowych", jak sam wtedy stwierdziłem, była do d...
Nomad - 07-05-2013, 16:50
:
Własnie przeczytałem.
Dziękuję za podrzucenie linku :)

W takim wypadku skupmy się może na instalacji z wykorzystaniem roweru, bo bez niego z tego co widzę to gra nie warta świeczki.

Przeczytałem jeszcze inne tematy na Twoim forum, a w pierwszej kolejności ten .

I teraz pytanie: czy przeciwwaga musi być tuż pod anteną :?:

Chodzi mi o możliwość montażu anteny na górze plecaka, gdzie przewód (nazwijmy go masowy ) byłby na jakiejś szybkozłączce podłączony do ramy roweru. Więc odległość podstawki od przeciwwagi to powiedzmy 50-70cm .

Dla jasności jest to taki rower , więc montaż czegokolwiek na stałe odpada, a anteny i tak nie ma możliwości jak zamontować (można by się pokusić o dystans od trzpienia siodełka ,który zachowywał by 90* względem podłoża) lecz to rozwiązanie w moim wypadku jest bezsensowne. A antenka na wysokości karku była by bardzo słabo przysłonięta :)

Więc jak z ta przeciwwagą w formie ramy roweru ,która byłaby powiedzmy licząc od podstawy anteny od 50 do 70cm pod anteną :?:
Adrian.
SP3AYA - 07-05-2013, 17:43
:
Obawiam się, że nie jestem w stanie satysfakcjonująco odpowiedzieć Ci na to pytanie.

Na pewno będzie to działać "jakoś" lepiej niż gdybyś nie wykorzystał roweru jako przeciwwagi. Ale... Taki system antenowy z którym będziesz miał tutaj do czynienia, to dość skomplikowany układ. A wiesz przecież, że stawiając antenę samochodową w różnych miejscach dachu jesteś w stanie zmienić jej charakterystykę pracy.
Wyobraź sobie teraz dynamiczny układ: promiennik anteny, przeciwwaga w postaci kawałka drutu z podłączonym do niej rowerem, w końcu Ty - bo Twoje ciało też będzie miało tutaj spory wpływ. I wszystko w chaotycznym ruchu.

Spróbuj to sobie wyobrazić i sam sobie odpowiedz na pytanie jak w takich warunkach będzie pływała wartość chociażby SWR, nie mówiąc o innych parametrach, bo tutaj to ja osobiście rozkładam ręce.
Nomad - 07-05-2013, 23:24
:
Przyjacielu, masz wiele racji i nie mam zamiaru niczego co napisałeś negować, lecz:
SP3AYA napisał/a:
przeciwwaga w postaci kawałka drutu z podłączonym do niej rowerem

W aucie z anteną magnesową tym kawałkiem drutu jest minusowy przewód zasilający radio, który masuje radio/antenę z karoserią, więc i tak ten "drut" jest.
Kwestie przeciwwagi w postaci ramy już przedyskutowaliśmy, a Ty niejednokrotnie podczas swoich prób ;) więc ta część pomińmy :D
Ponadto:
SP3AYA napisał/a:
Twoje ciało też będzie miało tutaj spory wpływ.


Dlatego zamierzałem umieścić antenę na górnej części plecaka, dzięki czemu moje ciało jako w jakieś części przewodnik "zasłaniało" by ją bardzo znikomo, dlatego góra plecaka :)

Mimo to bardzo Ci dziękuję za dotychczasowa pomoc ! :)
Adrian
SP3AYA - 07-05-2013, 23:53
:
Nomad napisał/a:
W aucie z anteną magnesową tym kawałkiem drutu jest minusowy przewód zasilający radio, który masuje radio/antenę z karoserią, więc i tak ten "drut" jest.

Raczej nie bardzo...
Połączenie anteny z masą samochodu jako przeciwwagą następuje albo galwanicznie poprzez uchwyt na którym antena stoi, albo poprzez podstawę magnesu [tworzy się zwykły kondensator: blacha nadwozia-podstawa], co przy takich częstotliwościach nie stanowi żadnego problemu dla prądu zmiennego.
Nomad - 08-05-2013, 14:10
:
SP3AYA napisał/a:
albo poprzez podstawę magnesu [tworzy się zwykły kondensator: blacha nadwozia-podstawa].


Hmm, troszkę siedzę w elektronice i dla mnie, to co napisałeś jest nieco dziwne ( co nie znaczy ,że możesz nie mieć racji :) )

Przecież pomiędzy magnesem (który jak zauważyłem w swojej Sirio jest zmasowany) a gołą blachą nadwozia jest jeszcze warstwa/wy lakieru oraz zwykła gumowa nakładka na magnes.
Kondensator wymaga dielektryka. Że jest nim lakier jeszcze może bym uwierzył, ale taki izolator jak guma :?:

Wytłumacz mi to proszę, bo szczerze mnie to ciekawi :D

Pozdrawiam serdecznie :)
Adrian
SP3AYA - 08-05-2013, 15:26
:
A co to jest dielektryk?

W tej chwili to nie wiem czy pytasz, czy jaja sobie robisz...
Nomad - 09-05-2013, 06:43
:
Nie nie kolego.
Nie mam tego w zamiarach :)
Po prostu dopytuje, bo zaciekawiłeś mnie.
Dielektryk to materiał o bardzo dużym oporze właściwym, a przecież guma chyba jet izolatorem co nie :?:
SP3AYA - 09-05-2013, 08:15
:
A to nie to samo?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dielektryk
SQ5MRA - 09-05-2013, 09:18
:
Chopie, zrób sobie blaszany plecak i nie marudź... :zdziwko:
SP3AYA - 09-05-2013, 10:03
:
Spokojnie Rajmund. Kolega się tylko stara dowiedzieć czy potrafimy to wytłumaczyć :)

A że styl pisania znajomy, to i dyskusja ciekawa ;)