RADIOFORUM

Wokół CB radia - CB radio + sirio ML-145 + ... plecak. Co z przeciwwagą :?:

SQ5MRA - 09-05-2013, 10:47
:
1. Nie ma takiego roweru, do którego nie da się zamontować anteny i radia...
2. Jak ktoś udaje, ze nie wie co to dielektryk, to... niech sobie komórke kupi...
3. Nie lubię podpuch...
:|
Nomad - 09-05-2013, 11:13
:
Koledzy, szczerze mówiąc zaskoczyliście mnie :| .
Żadnej podpuchy w tym nie zawarłem, broń Boże.

Jestem ciekaw, bo moim zdaniem guma jest w 100% izolatorem ,a do dielektryka wymagane jest w jakimś stopniu przewodnictwo.
Tak mi się wydaje ,więc dziwi mnie to po prostu, i dlatego dalej zadawałem pytania...
Uważam ,że "kto pyta, ten nie błądzi" , oraz po przeczytaniu wielu tematów na tym forum uznałem, że mogę spokojnie o to zapytać, bo członkowie tego forum nalezą do uprzejmej i otwartej społeczności . Zadając pytanie liczyłem również, że ktoś naprostuje mój tok myślenia i liczyłem na odrobinę uprzejmości przez cały czas rozmów z Wami.
Ale chyba nieco się przeliczyłem :/
Liczyłem po prostu na trochę otwartości dla kogoś kto zaczyna i na osobę odpowiadającą ,która gdy widzi, że ktoś czegoś nie rozumie, to mu to wytłumaczy...
Co do znajomego stylu pisania - dzień w którym pierwszy raz odwiedziłem te forum, jednocześnie był dniem rejestracji, które jak widać było 5 Maja więc ciężko stwierdzić ,że mój styl pisania jest znajomy...

Nawiązując do ostatniej wypowiedzi:
AD.1
Fakt ,ale stwierdziłem dużo wcześniej ,że ingerencje (stałe) w tym rowerze odpadają.
Rower nie służy tylko jako szosówka , ale głównie jako do jazdy sprintem i terenowej - odstające elementy były by niebezpieczne w razie wypadku, a po terenie wszystko by się pourywało po pierwszym wypadzie. A idąc moim pomysłem zakładam plecak i wszystko jest. Mając go na plecach mogę bez przeszkód iść w głąb lasu, gdzie jest potrzebna stała łączność ze stanowiskiem. Rozwiązanie wydaje się więc logiczne.

AD.2
Co do komórki nie rozumiem aluzji, ale na pewno niczego nie udaje :/

AD.3
Nie należę do ludzi wrednych ani złośliwych.
Pomyliliście się z oceną mnie, i to diametralnie.

PS. Co do plecaka z blachy - skrzynka o której pisałem, wypełniła by go całkowicie, więc na jedno wyjdzie ,a jak sam SP3AYA stwierdził, mało co ona da...
Nomad - 09-05-2013, 11:21
:
Zakładając ,że to co jest pomiędzy gołą blachą nadwozia a magnesem jest kondensatorem, nie wystarczy użyć w moim wypadku kondensatora np. 100pF :?:
SP3AYA - 09-05-2013, 11:36
:
Nomad napisał/a:

Jestem ciekaw, bo moim zdaniem guma jest w 100% izolatorem ,a do dielektryka wymagane jest w jakimś stopniu przewodnictwo.

OK Adrian...
Znajdź w Wikipedii hasło Izolator elektryczny...

A potem pomyśl jak jest zbudowany i jak działa kondensator.

Okładki kondensatora które stanowią blacha dachu i podstawa magnetyczna anteny CB [dlatego dla zwiększenia powierzchni stosuje się folię], mają wystarczającą powierzchnię, aby przy częstotliwości 27 MHz prądu zmiennego który płynie w takim układzie elektrycznym, nie stanowić w nim przeszkody. Skuteczność jest niemal taka sama jak połączenia galwanicznego poprzez podstawę wkręcaną w dziurę w dachu lub uchwytu na bagażnik, gdzie specjalnymi śrubkami przebija się lakier, aby uzyskać kontakt z gołym metalem.

Nomad napisał/a:
Zakładając ,że to co jest pomiędzy gołą blachą nadwozia a magnesem jest kondensatorem, nie wystarczy użyć w moim wypadku kondensatora np. 100pF

Nie, ale wystarczy jak cały na tym rowerze czy pieszo owiniesz się folią aluminiową i stykniesz drutem stopkę anteny... Będziesz miał powierzchnię przeciwwagi jak mały hatchback :zalamka:
Nomad - 10-05-2013, 10:52
:
Witam :)
Wybaczcie za zwłokę, lecz po burzy poszła centrala dostawcy internetu.

Wracając do tematu.
Dziękuję za naprowadzenie i to szczegółowe, już wszystko rozumiem :)
Nie wiedziałem, że to co jest między okładkami kondensatora jest w pewnym sensie izolatorem, dlatego więc nie mogłem pojąć tego z podstawą magnetyczną anteny... :niepewny:

Co do folii aluminiowej - skoro aż tak sprawa wygląda, to widzę, że jest ciężej niż przypuszczałem w najgorszych wypadkach :/

Lekko odskoczę od tematu.
Napisałeś: [dlatego dla zwiększenia powierzchni stosuje się folię]
Jak się domyslam chodzi Ci o folię przewodzącą naklejaną na magnes.
W moich antenach nie posiadam tej "naklejki" na magnes która jest pod gumą, anteny były odkupowane i tych folii nie dostałem (aczkolwiek anteny są oryginalne, dokładnie sprawdzałem kilka charakterystycznych cech).
Oczywiście jak tłumaczyłeś, jest ona jedną z okładek tego kondensatora i to rozumiem , ale w jakim stopniu pogarsza to pracę anteny (teraz mowa o instalacji na andwoziu pojazdu) i czy wystarczy, że wyłożę to np. 2-3 warstwami "spożywczej" folii aluminiowej :?: (oczywiście sprawdzę przewodnictwo owej folii, gdyż niektóre pokryte są warstwą jakieś emalii czy cholera wie co to jest).

Wracając do tematu.
Gdy pogoda się trochę polepszy, a sam będę miał o wiele więcej czasu spróbuję sposób ze skrzynką w plecaku, która wraz z radiem będzie "zmasowana" z ramą roweru.
Gdy to wszystko poskładam i potestuję, podam wszelkie informacje jakie uda mi się uzyskać :)

Pozdrawiam gorąco i jeszcze raz dziękuję za objaśnienie :!:
SP3AYA - 10-05-2013, 21:03
:
Nomad napisał/a:
Co do folii aluminiowej - skoro aż tak sprawa wygląda, to widzę, że jest ciężej niż przypuszczałem w najgorszych wypadkach

Dlaczego? To tylko sposób na zwiększenie powierzchni kondensatora, a więc jego pojemności.

Nomad napisał/a:
Jak się domyslam chodzi Ci o folię przewodzącą naklejaną na magnes.

Tak. Oczywiście aby to działało, musi mieć połączenie galwaniczne z podstawą magnesu [czyli idąc dalej z oplotem fidera. Żyła gorąca jest połączona z promiennikiem].

Nomad napisał/a:
Oczywiście jak tłumaczyłeś, jest ona jedną z okładek tego kondensatora i to rozumiem , ale w jakim stopniu pogarsza to pracę anteny

Nie pogarsza. Polepsza. Większa powierzchnia -> większa sprawność takiego "kondensatora". Lepiej indukują się ładunki przeciwne po drugiej stronie, czyli na blasze karoserii. A tym samym dla prądu zmiennego masz lepsze warunki "przewodnictwa". [Jak wiesz, kondensator stanowi przerwę w obwodzie prądu stałego, ale w obwodzie prądu zmiennego prąd płynie...]

Nomad napisał/a:
czy wystarczy, że wyłożę to np. 2-3 warstwami "spożywczej" folii aluminiowe

Spokojnie wystarczy jedna. Tyle, że taka folia jest mało wytrzymała i łatwo może ulec uszkodzeniu.
Nomad - 10-05-2013, 23:34
:
SP3AYA napisał/a:

Nomad napisał/a:
Oczywiście jak tłumaczyłeś, jest ona jedną z okładek tego kondensatora i to rozumiem , ale w jakim stopniu pogarsza to pracę anteny

Nie pogarsza. Polepsza. Większa powierzchnia -> większa sprawność takiego "kondensatora". Lepiej indukują się ładunki przeciwne po drugiej stronie, czyli na blasze karoserii. A tym samym dla prądu zmiennego masz lepsze warunki "przewodnictwa". [Jak wiesz, kondensator stanowi przerwę w obwodzie prądu stałego, ale w obwodzie prądu zmiennego prąd płynie...]
.


Chodziło mi o odwrotność tego co wytłumaczyłeś :)
Czy brak folii znacząco pogarsza pracę anteny :?: :)
To już ciekawość, bo i tak i tak wykonam jakąś okładkę.

No i znowu wyjdę ze swoimi wywodami :D ale coś mi tu nie do końca gra :P
To jak ja to sobie wyobrażam opiszę obszernie w sposób bardziej obrazowy, żebyś mnie zrozumiał :D

Mianowicie CB radio jest połączone z instalacją samochodu.
Minus instalacji to równocześnie masa na karoserii, minus radia a to jednocześnie masa jego obudowy, do której wkręcone jest "masą" gniazdo anteny CB, a więc masa radia i oplot anteny to masa pojazdu i jego nadwozia.
Antena CB połączona jest oplotem z masą CB a "drugi koniec" oplotu z magnesem anteny.
A więc masa pojazdu jest "połączona przewodem" z magnesem.
W takich warunkach jak ten kondensator ma działać, skoro obie jego okładki są ze sobą zmasowane :?: :zakrecony:

Zdaje sobie sprawę, że zajeżdżę Cie tymi pytaniami i czasami masz ochotę mnie zbanować by mieć święty spokój ^.^
Szczere wyrazy szacunku za cierpliwość :padam:
SP3AYA - 11-05-2013, 21:23
:
Nomad napisał/a:
obie jego okładki są ze sobą zmasowane

Aha! A jeszcze gorzej jest kiedy antena tkwi w dziurze, lub jest na uchwycie. W obu przypadkach jest połączona z masą pojazdu galwanicznie. ;)
A teraz wyobraź sobie, że promiennik też wprowadza w układ jakąś pojemność i jak wygląda w takiej antenie rozkład prądów?
Nomad - 17-05-2013, 09:37
:
Witaj :)
Czy chodzi Ci o zjawisko galwanicznych izolatorów :?:
Pojęcie niby kontrastowe ,ale czy chodzi o zjawisko gdy częstotliwość generowanego prądu będzie tak dobrana, że rozmiary poprzecznych połączeń będą dokładnie odcinkami ćwierćłfalowymi i w tedy prąd ma szanse "popłynąć" :?:
SP3AYA - 20-05-2013, 19:18
:
Myślę, że te dwa linki [nawiasem mówiąc - pierwsze z brzegu googla :niepewny: ] doskonale dadzą Ci wyobrażenie o tym na jakich zasadach działa antena, oraz dlaczego jest tak ważne aby wszystkie jej elementy [przeciwwaga też jest elementem anteny - nawet jeśli jest to nie podejrzewany o coś takiego samochód ;) ] były dopasowane do pasma na jakiej pracuje.

http://www.fmukf.republika.pl/teoria/dipol.html
http://www.invisionresour...?Spanner=zasada