Mam problem z zakłóceniami pochodzącymi najprawdopodobniej z systemu kontroli trakcji. Denerwujące "pierdzenie" pojawia się tylko w czasie ruchu pojazdu i narasta wraz z prędkością. Zasilanie radia pociągnięte z akumulatora, na linii zasilającej dławiki z kabla nawiniętego na pierścionku ferrytowym. Nic nie pomaga. Ktoś umiał sobie z tym poradzić?
Antena na manesie i z tym nic się nie da zrobić. Auto w leasingu.
Ostatnio zmieniony przez max 15-11-2009, 21:49, w całości zmieniany 1 raz
Znak KF: SQ7SUS
QTH lokator: ko02md / jo91nm Artykułów/Recenzji: 1 Pomógł: 10 razy Dołączył: 13 Sty 2009 Posty: 288 Skąd: Warszawa
Wysłany: 15-11-2009, 22:11
Radio CB: DNT Carat / Jack Antena CB: CTE Boston / Orbitor Centre Load / Scarlet Warior Akcesoria CB: pełno tego ;-) Radio KF: Yaesu FT-100D Antena KF: DWZO Akcesoria KF: Yaesu FC-20
Czujniki ABS/kontroli trakcji bądź niskiej jakości felgi aluminiowe. Temat raczej nie do ugryzienia dopóki auto jest na gwarancji. Później można próbować odkłócać czujniki, ale nikt nie gwarantuje Ci, że nie wywoła to jakichś błędów w systemie sterowania pojazdem. Ewentualnie jakieś "tępe" radio z silnymi filtrami, czasami pomaga też dodatkowe uziemienie obudowy radia (jeżeli fabrycznie nie jest).
Znak KF: SP3AYA
QTH lokator: JO81VP Pomógł: 8 razy Dołączył: 01 Cze 2008 Posty: 6870
Wysłany: 15-11-2009, 22:28
Marcin, miałem podobną [nie]przyjemność jazdy samochodem z takimi efektami. Nie jest to miłe dla ucha. Gdzieś już słyszałem opinię, że przyczyną mogą być felgi. Nie potrafię sobie jednak wyobrazić jak mogą one wpływać na elektrykę samochodu? Czujniki i owszem, ale same felgi...? Chyba, że w czasie jazdy są naładowane elektrycznie. Wtedy mogłyby wytwarzać pole elektromagnetyczne...
Znak KF: SQ7SUS
QTH lokator: ko02md / jo91nm Artykułów/Recenzji: 1 Pomógł: 10 razy Dołączył: 13 Sty 2009 Posty: 288 Skąd: Warszawa
Wysłany: 16-11-2009, 09:19
Radio CB: DNT Carat / Jack Antena CB: CTE Boston / Orbitor Centre Load / Scarlet Warior Akcesoria CB: pełno tego ;-) Radio KF: Yaesu FT-100D Antena KF: DWZO Akcesoria KF: Yaesu FC-20
ya1 napisał/a:
Chyba, że w czasie jazdy są naładowane elektrycznie. Wtedy mogłyby wytwarzać pole elektromagnetyczne...
Dokładnie tak, pisał o tym kolega milas na pewnym zaprzyjaźnionym forum. Winny wszystkiemu jest utwardzacz z magnezium. Pytałem kiedyś na Politechnice pewnego profesora o takie zjawisko i stwierdził, że jest to całkiem możliwe, ale w szczegóły się nie zagłębiałem.
Zamieniłem się z kolegą. Częściowo pomogła wymiana zestawu na YOSAN JC-2204+President Florida. Antena umieszczona w skrajnym położeniu w prawym tylnym narożniku dachu. Wtedy poziom zakłóceń jest najmniejszy. Przynajmniej do tego stopnia, że da się z tym jeździć. W miarę możliwości spróbuję poeksperymentować z różnymi radiami i konfiguracją anten.
QTH lokator: KO00LA Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 160 Skąd: Tarnów
Wysłany: 23-11-2009, 09:52
Radio CB: Alan 87,President Harry Antena CB: Sirio Boomerang 27W,Lemm AT71 Akcesoria CB: Farun 2060 Radio KF: brak Sprzęt PMR: brak
Stawiając w ten sposób antenę dużo tracisz. No chyba że tylko przez takie ustawienie udaje się ograniczyć ilość zakłóceń
Może i tak. Jednak w tym położeniu mam najlepszy odbiór do przodu, na czym mi najbardziej zależy. Poza tutaj zbiera najmniej śmieci generowanych przez auto.
Także urządzenia komputerowo-elektroniczne znajdujące się w instalacji elektrycznej samochodu mogą generować zakłócenia najczęściej w formie szumów:
* komputer sterowania silnika ECU
* komputer ABSu
* zasilacze impulsowe do nawigacji GPS, telefonu, czy PDA
* lampy Xeonowe.
Także zbieranie ładunków elektrostatycznych na kołach (oponach) może być przyczyną trzasków.
Gdy po podłączeniu nawigacji pojawią się zakłócenia w odbiorze sygnału CB, przyczyną najczęściej jest zasilacz nawigacji. Gdy włączona nawigacja bez podłączonego zasilacza nie zakłóca, to mamy pewność że to zasilacz. Elementem zakłócającym w zasilaczu jest przetwornica impulsowa DC/DC która generuje zakłócenia.
Zakłócenia elektromagnetyczne generowane przez samochód są odbierane przez CB radio. Zakłócenia mogą dostawać się do sygnału poprzez zasilanie radia, lub poprzez instalacje antenową.
Każda iskra elektryczna, czy to świecy zapłonowej, czy w przekaźniku, czy nawet w przełączniku świateł, jest źródłem zakłóceń elektromagnetycznych w szerokim zakresie częstotliwości. Zakłócenia rozchodząc się w obwodzie elektrycznym są emitowane w eter, oraz indukują się w obwodach wolnych od zakłóceń, powodując powstawanie wtórnych źródeł zakłóceń.
Zakłócenia elektromagnetyczne często są słyszalne w odbiorniku w postaci trzasków, gwizdów i szumów. Powodują one obniżenie czułości odbiornika oraz szkodliwą intermodulację nadajników radiowych.
Aby sprawdzić którędy zakłócenia dostają się do radiostacji, należy przeprowadzić prosty test. Włączamy radio z nie podłączoną instalacją antenowa, i jeśli zakłócenia nadal są znaczy to że dostają się one poprzez zasilanie.
Zakłócenia z zasilania można wyeliminować poprzez podłączenie zasilania radia w inne miejsce niż dotychczasowe. Najczęściej sprawdza się podłączenie bezpośrednio pod akumulator, lub założenie skutecznego filtra na wejściu zasilania.
Zakłócenia zbierane przez instalacje antenową są dużo trudniejsze do usunięcia, gdyż wyeliminować je możemy tylko poprzez likwidacje źródeł zakłóceń.
Wysłany: 22-10-2010, 23:07
Radio CB: Yosan Turbo Antena CB: Santiago 1200 Akcesoria CB: Farun 2060
Witam.
Temat stary jak świat ale nie myślałem, że i mnie dopadnie i to w tak dużym stopniu.
Miałem awarię no i musiałem wymienić pompę paliwową tą w zbiorniku. No i się niestety zaczęło. Zakłócenia do 6-7 s. Wyłączę silnik cichutko. I oczywiście przez antenę. Instalacja tak jak być powinna. Pompa nowa, niestety zamiennik. I mam klops z marmoladą Santiago 1200 ściągnąłem bo na niej już nic nie słychać prócz jeszcze większych zakłóceń. Wrzuciłem DV na magnes i jest lepiej. Słyszę pewnie tak na 1km a zakłócenia na poziomie 3-4 s. Jedyne co wymyśliłem to może dam kawałek drutu zamiast anteny - może będzie słyszała mniej zakłóceń a o drogę będę się pytał przez telefon łapiąc numery z reklam na autach jadących w przeciwną stronę
Znak KF: SP3HSZ
Znak CB: 161mdw02
QTH lokator: jo81fu Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Paź 2009 Posty: 334 Skąd: Leszno/Trzebiny
Wysłany: 23-10-2010, 08:12
Znajdz przy pompie kabel minusa od zasilania silnika i połącz go dodatkowo do najbliższego punktu do karoserii przy pomocy kawałka kabla z oczkiem i samowiercacego blachowkręta. Na 99% zakłócenia mocno się zredukują....
Znak KF: SP3HSZ
Znak CB: 161mdw02
QTH lokator: jo81fu Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Paź 2009 Posty: 334 Skąd: Leszno/Trzebiny
Wysłany: 27-10-2010, 08:12
To nieciekawie .Paweł ta walka będzie długa i ciężka.Zastosuj przy pompie filtr przeciw zakłóceniowy może ci to pomoże.Ten poziom zakłóceń oznacza że szczotki na pompie ciągną niezły łuk i może się z czasem doszlifują i zakłócenia zmaleją ale moze też być że dopiero jak zmienisz pompę na orginał to problem ustanie.... ale to znowu koszty....
Wysłany: 27-10-2010, 10:28
Radio CB: Yosan Turbo Antena CB: Santiago 1200 Akcesoria CB: Farun 2060
I to niestety duuuuże koszty. I raczej nie wchodzą w grę. Będę myślał o jakimś filtrze i zobaczymy. Jak nie pomoże to w dziale giełda ogłoszenie się pojawi
Pozdrawiam. Paweł
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum