Forum
Forum
RADIOFORUM
FORUM KRÓTKOFALARSKIE
Ostrowskiego Klubu Krótkofalowców
SP3POW

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: SP3AYA
23-09-2009, 21:42
Komfortowe radio dla kierowcy... Prosze o pomoc / opinie
Autor Wiadomość
Paulek 



Dołączył: 10 Sie 2009
Posty: 3
Wysłany: 11-08-2009, 18:55   Komfortowe radio dla kierowcy... Prosze o pomoc / opinie
   Radio CB: brak
   Antena CB: brak


Witam; nazywam się Paweł i mam pytanie odnośnie zakupu radia CB.
Z miejsca zaznaczam, że jestem totalnie "zielony" w związku z tym dlatego kieruje to pytanie do was bardziej doświadczonych radiowców.
Do tej pory dużo dobrego wyczytałem o Magnum 9, ale po krótkiej korespondencji z ya1 doszedłem do wniosku, że może to nie jest strzał w dziesiątkę i może uda się dzięki wam znaleźć inne równie dobre radio.
Mieszkam w UK i chce kupić radio tacie na prezent; w chwili obecnej jest on użytkownikiem CB z racji wykonywanego zawodu. Radio będzie użytkowane w samochodzie osobowym; zależy mi na jak najlepszym sprzęcie dlatego chcę przeznaczyć ok. 300 Funtów (ok. 1500 zł).
Proszę o pomoc i rady
Pozdrawiam :)

Poprawiłem tytuł wątku. Powinien jasno wskazywać jego tematykę.
ya1
Ostatnio zmieniony przez SP3AYA 12-08-2009, 00:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
SP3AYA 



QTH lokator: JO81VP
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 6870
Wysłany: 11-08-2009, 19:33   
   admin


Dalej nie określiłeś na ile aż tak dobre radio jest Twojemu tacie potrzebne?

Wysokiej klasy radio jest bardziej skomplikowane w intuicyjnej obsłudze, co w sytuacji na drodze nie zawsze jest zaletą. Zaawansowany radiowiec będzie to umiał wykorzystać i sobie z tym poradzić. Jeśli miałaby to być tylko rzecz do rozpoznania drogi i ochrona przed policją, to niekoniecznie wszystkie możliwości takiego radia zostaną wykorzystane.

Można kupić tańsze radia z dobrym odsłuchem, prostsze w budowie. Jednak jeśli Twój tata korzysta z radia również w celach hobbystycznych i do porozumiewania się na dalekie odległości, to strzał w dziesiątkę.

Pytałeś poprzednio o zakres na jakim pracujemy w Polsce. CB to pasmo 11 m. 10 m na jakie "oryginalnie jest przeznaczona" sporo najlepszych radioodbiorników o jakich można marzyć ;) to pasmo amatorskie na które trzeba mieć licencję, więc tylko wersja "Export" wchodzi w grę. Co nie znaczy, że wersji dziesięciometrowej nie można rozblokować w prosty sposób na rozszerzone pasmo ;)

OK. Proste pytanie wstępne. Twój tato jest zapalonym CB-radiowcem, czy tylko kierowcą któremu chcesz sprawić komfortowe w odsłuchu radio?
 
 
 
SQ3RPG 



QTH lokator: JO81HU
Dołączył: 22 Cze 2009
Posty: 997
Skąd: Leszno
Wysłany: 11-08-2009, 19:35   
   Radio CB: EuroCB Pro3900,Alan 87
   Antena CB: Spectrum 1600,Futura 5/8,Almas 1/2,Santiago 600
   Akcesoria CB: Astatic Silver Eagle, PAN DM-432MT


Paulek, jeśli możesz, to sprecyzuj Twoje oczekiwania wobec tego radia. Co powinno posiadać, jakie wymiary, itp. Trochę więcej informacji. Kwota, którą podałeś jest dość duża i sporo za to można kupić.
_________________
Przed rozmową ze mną skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą ...
SP3ZIR
Wielkopolska Amatorska Sieć Ratunkowa
 
 
 
Paulek 



Dołączył: 10 Sie 2009
Posty: 3
Wysłany: 11-08-2009, 22:02   
   Radio CB: brak
   Antena CB: brak


Mój Tata jest zawodowym kierowcą który potrzebuje radia do odsłuchu i komunikacji z innymi kierowcami. Zależało by mi i myślę, że i jemu na tym by radio miało spory zasięg oraz jak najlepszy odbiór oraz nadawanie sygnału.
Jeśli chodzi o rozmiar tego radia to myślę, że spokojnie może być wielkości Magnum S-9; radio będzie po lewej stronie kierownicy pod półką w Mercedesie S więc miejsca tam sporo.
Co posiadać hm.... szczerze mówiąc nie wiem gdyż jak napisałem jestem totalnie "zielony"; mam nadzieje, że pomimo tak mało sprecyzowanych informacji będziecie w stanie mi jakoś pomóc.
Pozdrawiam.
 
 
SP3AYA 



QTH lokator: JO81VP
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 6870
Wysłany: 12-08-2009, 02:09   
   admin


Paulek napisał/a:
Zależało by mi i myślę, że i jemu na tym by radio miało spory zasięg

Niestety, zmartwię Cię. To nie od radia zależy, czy będzie słychać z daleka, ale od anteny. Oczywiście im dłuższa, tym więcej słabszych [a więc również i dalekich] sygnałów zbierze. Dopiero teraz od klasy radia zależy, czy będzie umiało przetworzyć tą masę sygnałów jaka do niego dotrze i wyłowić te pożyteczne spośród eterowego śmiecia i różnych zakłóceń.

Tutaj zasada jest prosta: im bardziej zaawansowane radio, z jak najlepszym torem odbiorczym [filtry], tym dłuższą antenę można zastosować. Słabe radio nie poradzi sobie z mnogością tego co do niego dociera i w odsłuchu będą nam dokuczać wszelakie szumy i zakłócenia idące z zewnątrz, jak i z instalacji elektrycznej naszego samochodu. W tym przypadku rozsądnie będzie użyć krótszej anteny, która wyłapie mniejszą ilość sygnałów, a w związku z tym i mniej zakłóceń.

W Twoim przypadku potrzebujemy radia dobrze odfiltrowanego, możliwie prostego w obsłudze. Jednak bez przesady - mającego wszystkie niezbędne funkcje jakie poprawiają warunki jego użytkowania. Myślę, że wystarczy aby pracowało w modulacji AM/FM. SSB dla kierowcy, który nie jest CB-maniakiem wydaje mi się zbędne...

Biorąc pod uwagę, że będzie jeździło w S-ce trzeba wziąć pod uwagę, że musi też "wyglądać" ;) Czyli stare, sprawdzone, dobre konstrukcje raczej odpadają...

Co ciekawego mamy ze współczesnych konstrukcji dostępnych na sklepowych półkach? Kwota do wydania jaką podałeś, wystarczy w zasadzie na zakup dowolnego radia, zajmijmy się wobec tego ich zaletami, nie patrząc na cenę.

Od razu uprzedzam, że zwolennikiem nowych Presidentów raczej nie jestem. Co ew. z tej firmy? Walker, jest jak najbardziej poprawnym radiem. Niższe modele są niewiele warte, wyższe oprócz ceny nieadekwatnej do swoich możliwości niczym szczególnym się nie wyróżniają [oczywiście to tylko moje zdanie].

Yosan. Malutki model Turbo ma zadziwiająco dobry odsłuch, a da się go upchać w niemal każdym miejscu.

Albrecht. AE6690, lub podobny AE6890 [za to z odpinanym panelem przednim, więc resztę można upchać w dowolnym miejscu] są też wręcz mikroskopijne, a pracują całkiem nieźle.

Ale przejdźmy do konkretniejszego sprzętu:

Uniden. Dostępne modele 68 i 78 [wersja LTW, lub Elite] są jak najbardziej godne polecenia. Dobre filtry, odsłuch zadowoli każdego. Posiadają w oryginale dobre mikrofony. Niestety posiadają możliwość pracy tylko w AM.

Cobra. Modele 25 i 29 LTD. Podobno szczególnie to drugie, najlepiej odfiltrowane radio radzące sobie z najbardziej siejącymi instalacjami samochodowymi.

Galaxy. Modele szczególnie 45MP, 48T wydają się spełniać nasze założenia. Niestety niewiele o nich wiem, opieram się jedynie na marce firmy i parametrach podawanych przez producenta. Model który "macałem" osobiście, czyli 95 T2 zadowalał mnie w 100%. Nie sądzę aby w tym przypadku mogło być inaczej.

Oczywiście jest sporo innych godnych polecenia radioodbiorników [i pewnie koledzy dorzucą coś od siebie], jednak wymienianie ich wszystkich jest niemożliwe. Proponuję Ci przejść się teraz po sklepach i spisanie dostępnych na tamtym rynku modeli wymienionych powyżej lub podobnych. Myślę, że potem wspólnie dojdziemy do tego co warto kupić.

Jeśli uznasz, że tatę wkręci [podobnie jak wielu innych, którzy zaczynali swoją przygodę z CBradiem] ta zabawa, oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie zakup bardziej skomplikowanego radia [to co sam chciałbym jeszcze mieć oprócz Magnum S9, to RCI 6900 lub 69FFC2, Galaxy 95T2]. Jednak łatwo może się okazać, że równie dobrze ich rozbudowane możliwości i kłopot z obsługą na drodze go zniechęci. Lepiej zacząć od czegoś prostszego i później wymienić jeśli zajdzie taka potrzeba.

Pamiętaj, że często sprzedawcy zachwalają pod niebiosa towar który im zalega aktualnie na półce, szczególnie widząc nieobeznanego klienta. Nie daj się zwieść i skonsultuj najpierw to czego się dowiesz z nami lub z innymi choć trochę otrzaskanymi w temacie :)

Pamiętaj też, co mówiłem o antenie. Im dłuższa, tym dalej słyszysz i nadajesz. Firma [byle markowa - chodzi o wykonanie i trwałość] w większości przypadków nie ma znaczenia. Poza nielicznymi wyjątkami rzeczywistych bubli, możesz się kierować wyglądem ;) . Przy tej samej długości będą miały zbliżone parametry.

Za najbardziej rozsądną długość przyjąłbym 1,5 m. Krótsze niż metr, to bardziej atrapy niż anteny, na te w okolicach 2 m decydują się tylko pasjonaci :)

Nie wiem, czy w tej S-klasie tato zdecyduje się na wywiercenie dziury w dachu, co gwarantuje najlepsze parametry pracy, więc pozostaje nam mocowanie na magnesie [uchwyt raczej odradzam, umiejscowiony będzie zazwyczaj w miejscu dalekim od najbardziej korzystnego, czyli środka dachu]. Tutaj najbardziej popularną i polecaną jest Sirio ML 145.

Ufff... Ale się rozpisałem :haha: Daj znać jak wyszło "rozpoznanie terenu" :oczami:
 
 
 
susel 



QTH lokator: ko02md / jo91nm
Artykułów/Recenzji: 1
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 13 Sty 2009
Posty: 288
Skąd: Warszawa
Wysłany: 12-08-2009, 08:06   
   expert

   Radio CB: DNT Carat / Jack
   Antena CB: CTE Boston / Orbitor Centre Load / Scarlet Warior
   Akcesoria CB: pełno tego ;-)


Ale się ya1 rozpisałeś :]

A teraz do rzeczy:

ya1 napisał/a:
Yosan. Malutki model Turbo ma zadziwiająco dobry odsłuch, a da się go upchać w niemal każdym miejscu.


Szkoda tylko, że ma strasznie "tępy" odbiornik i niestety nie słychać na nim zbyt dużo.


ya1 napisał/a:
Albrecht. AE6690, lub podobny AE6890 [za to z odpinanym panelem przednim, więc resztę można upchać w dowolnym miejscu] są też wręcz mikroskopijne, a pracują całkiem nieźle.


"Cyfrowe" potencjometry i brak RF-Gain, odbiornik też nie zachwyca kulturą swojej pracy.


ya1 napisał/a:
Uniden. Dostępne modele 68 i 78 [wersja LTW, lub Elite] są jak najbardziej godne polecenia. Dobre filtry, odsłuch zadowoli każdego. Posiadają w oryginale dobre mikrofony. Niestety posiadają możliwość pracy tylko w AM.

Cobra. Modele 25 i 29 LTD. Podobno szczególnie to drugie, najlepiej odfiltrowane radio radzące sobie z najbardziej siejącymi instalacjami samochodowymi.


I zaczynamy z troszkę lepszymi sprzętami. Niestety tylko AM i dosyć szerokie odbiorniki. Cobry czasem pojawiają się w wersji GTL z wąskimi filtrami. Poza tym jak najbardziej :ok:


ya1 napisał/a:
Galaxy. Modele szczególnie 45MP, 48T wydają się spełniać nasze założenia.


Ja bym dołożył do tego jeszcze 919/929 (różnią się kolorem podświetlenia) i 33HP. Niestety bolączką wszystkich Galaxy są bardzo szerokie odbiorniki, co przy dzisiejszej propagacji jest mocno uciążliwe. Można temu oczywiście w dosyć prosty sposób zaradzić, ale to już jest ingerencja we wnętrze radia.


Jeżeli w grę wchodzą konstrukcje używane to mamy już pełne pole do popisu, za te pieniądze można kupić radio oparte na konstrukcji Presidenta Jacksona tylko pozbawione niektórych funkcji dla łatwiejszej obsługi (np. Jack) i u znajomego magika zrobić z niego super sprzęt, który jakością odsłuchu i nadawania przewyższy większość dzisiejszych konstrukcji :super:
 
 
SP3AYA 



QTH lokator: JO81VP
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 6870
Wysłany: 12-08-2009, 12:32   
   admin


Maleństwa o których pisałem słyszałem w akcji. To, że coś ma tępy odbiornik w sytuacji na drodze nie większego znaczenia. To co trzeba usłyszy, a zakłócenia nie dają się tak we znaki. DX-ów nie będzie z tego robił.

Galaxy chyba wszystkie są godne polecenia [seria 9*9 nie ma FM :] ]

Co do radioodbiorników starszej daty, to oczywista, że są bardziej wartościowe. Jednak mam wątpliwości, czy właściciel eSki będzie chciał jeździć ze sprzętem starszym od rocznika auta :haha: Zobaczymy co Paulek napisze :)
 
 
 
Paulek 



Dołączył: 10 Sie 2009
Posty: 3
Wysłany: 12-08-2009, 19:02   
   Radio CB: brak
   Antena CB: brak


Jutro z samego rana wybieram się w miasto i rozpoczynam poszukiwania; rozpoznam ceny napisze o modelach z konsultuje z wami i myślę, że wspólnie kupimy coś odpowiedniego.
Pozdrawiam... :)
 
 
adamus 



Dołączył: 06 Sie 2009
Posty: 1
Skąd: Leszno/JO81GU
Wysłany: 14-08-2009, 09:16   
   Radio CB: Alan 555, President Johnny II,Lafayette TYPHOON II, Yaesu VX-2,
   Antena CB: AT 107, Megawat 3000, AT 64
   Akcesoria CB: FD 2060,V&K, CTE 767,CTE 797,


Witam wszystkich kilka rad od Adamusa :)
1. Długość anteny 1,5 m wszystko fajnie, ale czy ta antena zostaje ciągle na dachu czy będziesz musiał ją ściągać do wjazdu np. garaż, podziemny parking, i wytrzymałość anteny na prędkość, 1,5 m ciężka i może przy niewielkich prędkościach rzędu 150km/h odpaść. Chowanie takiej anteny też jest upierdliwe *kwestia przyzwyczajenia*. Antena do
1m zasięg rzędu 8-10km i też na trasie wystarcza, jak kto woli.
2. Proponowałbym Ci podlecieć do sklepu z CB i wkładać do auta radia do znudzenia i dobrać odpowiednie a dlaczego tak no już wyjaśniam zakłócenia powodowane przez mercedesy typu silnik diesla benzen są tak rożne, że samochód wybiera sobie sam radio i wtedy nie patrzysz na markę tylko na radio, które nie słyszy pierdzenia na modulacji, bo to już jest ciężko odfiltrować, a raczej jest nie możliwe. Tak sprawdzaj radio CB w aucie odpal, posłuchaj, popytaj.
3. Życzę udanych zakupów. :ok:
_________________

 
 
SP3AYA 



QTH lokator: JO81VP
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 01 Cze 2008
Posty: 6870
Wysłany: 14-08-2009, 11:04   
   admin


adamus napisał/a:
wkładać do auta radia do znudzenia i dobrać odpowiednie

Trochę nie doczytałeś ;) Radio ma być prezentem, więc najprawdopodobniej dostępu do samochodu podczas zakupu nasz kolega mieć nie będzie.

Jeśli radio jest użytkowane tylko jako antymisiek, to antena jednometrowa rzeczywiście wystarczy.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   

Polecane Tematy
 
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subBlack modified v 1.0 by ya1. Done by HYDEPARK forum POGADUSZKI



statystyka